close

YOOtoppanel

otseminar  
Onze eerstvolgende seminars:

Het Nieuwe Testament in Vogelvlucht, 6 maart, Baptistengemeente Sneek

Het Nieuwe Testament in Vogelvlucht, 20 maart, evangeliegemeente Soest
ntseminar

Top Panel
dinsdag, 26 september 2017
dinsdag, 01 december 2009 08:54

Stille tijd


bomen_water_licht Stille tijd is een naam die veel christenen gebruiken voor een dagelijks moment met God. Elke relatie bestaat bij de gratie van het contact dat je met elkaar hebt. Luisteren naar en praten met elkaar, of gewoon stil zijn in elkaars aanwezigheid.

God nodigt ons uit om Hem te ontmoeten en in de eerste plaats naar Hem te luisteren. Hij belooft  bij ons te zijn en heel persoonlijk tot ons te spreken. Hij nodigt ons ook uit ons hart voor Hem uit te storten. Alles wat ons bezig houdt, mogen we voor Hem neerleggen, zodat Hij er zijn licht over kan laten schijnen als wij zijn Woord lezen en overdenken. Dat licht schijnt in ons hart om onze gedachten en motieven te toetsen, en het schijnt voor onze voeten om ons nieuwe wegen te wijzen.

Stille tijd vraagt discipline, maar brengt rijke beloning. Het helpt sowieso om er regelmaat in te brengen door een vast moment te kiezen dat in jouw dagritme past. Omdat Hij het waard is.

biddend_meisjeJe geniet van God. Zoals twee verliefde mensen genieten van elkaars gezelschap en de tijd vergeten, zo kun je als kind van God genieten van zijn aanwezigheid. David zei: “U maakt mij het pad ten leven bekend; overvloed van vreugde is in uw nabijheid” (Psalm 16:11). Het geheim van echte blijdschap is God persoonlijk te kennen (Psalm 34:8; 37:4; 42:1-2; 63:1; 73:25; Fil.3:10). Als je iemand wilt leren kennen, moet je tijd samen doorbrengen. Dat is precies wat je doet in je stille tijd met God! Verliefde mensen willen graag alleen zijn; zo wil God samen zijn met ons.

 Je gaat meer op God lijken. Als je intensief met iemand omgaat, groei je naar elkaar toe en gaat op elkaar lijken in doen en laten.  Door je tijd met God en zijn Woord groei je in je geestelijk leven en gaat meer en meer op Jezus lijken. God schiep de mens naar zijn beeld en gelijkenis. Dat beeld is beschadigd toen de mens ervoor koos te doen wat de duivel zei (Genesis 3). In zijn verlossingsplan is God terug gegaan naar zijn oorspronkelijke bedoeling. Hij wil dat mensen weer zoals Hij en zoals Jezus zouden zijn (Romeinen 8:29). Gods beeld wordt in jou vernieuwd als je in Jezus gelooft (Colossenzen 3:10).


 

5-stappen-methode

De 5-stappen-methode wordt door christenen over de hele wereld gebruikt om op een onbevangen manier met een bijbelgedeelte aan de slag te gaan en er in gebed op te reageren. Hij helpt je om naast de vragen die de Bijbel soms oproept ook te ontdekken wat je wel begrijpt, wat je aanspreekt en hoe je  Gods Woord kunt toepassen.ODB200912_SM
 
Stap 1 Lees - Je begint met het lezen van de afgesproken passage. Lees het vlot door en blijf niet teveel hangen bij details.
Stap 2 Plaats uitroeptekens - Lees het stukje opnieuw, maar nu rustig en  aandachtig. Noteer welke dingen je aanspreken, wat je begrijpt, wat je opvalt. Kortom, laat de vraagtekens nog even rusten en noteer de uitroeptekens.
Stap 3 Plaats vraagtekens - Schrijf nu op wat je niet begrijpt of waar je moeite mee hebt. Plaats openhartig vraagtekens bij alles waar je mee zit. Probeer je vragen zo concreet mogelijk te stellen zodat anderen direct begrijpen wat je bedoelt  wanneer je de vraag aan hen voorlegt.  
Stap 4 Persoonlijk toepassen - Noteer hoe je de leerpunten van vandaag in de praktijk zou kunnen brengen. Probeer concreet te zijn zodat je inzicht krijgt in hoe Gods Woord vorm kan krijgen in jouw leven. Een concrete invulling die van toepassing is op jezelf is het meest waardevol.

Stap 5 Persoonlijk antwoord - Geef iets terug aan God van wat je hebt ontdekt. Vertel Hem waar je iets aan hebt en ook waar je nog mee zit. Vraag Hem om je te helpen om de lessen van vandaag concreet te maken in jouw leven. Vraag Hem ook of Hij antwoord wil geven op de vragen die bij je leven.


background

Een andere manier is door gerichte vragen te stellen bij het bijbelgedeelte wat je leest:

  • Leert deze tekst me iets nieuws over God dat ik mag geloven?
  • Leert deze tekst iets over God waarvoor ik Hem mag danken en aanbidden, of waarin ik Hem mag vertrouwen?
  • Laat deze tekst iets zien waarover ik zou moeten bidden voor mezelf of anderen?
  • Laat deze tekst iets zien waarin ik een andere houding zou moeten hebben?
  • Laat deze tekst iets zien waarin ik een beslissing zou moeten nemen?
  • Laat deze tekst iets zien dat ik moet doen ter wille van Christus, anderen of mezelf?
  • Zijn er in deze tekst voorbeelden om na te volgen, waarschuwingen om op te letten of zonden die ik moet vermijden?

he_is_waiting2a

Volg een simpel plan. Ga niet kriskras door de Bijbel, maar volg bijvoorbeeld een bijbelrooster dat je in een of twee jaar door de hele Bijbel voert. Of neem een bijbels dagboek dat je bij elke stukje een paar vragen of gedachten geeft.

 

 

Lees in een aantal dagen of weken een bijbelboek door. Als je een vers niet snapt, pak er dan eens een andere vertaling bij, zoals `Het Boek'. Bid dat God je daar heel persoonlijk door wil leren. Neem de tijd om na te denken, te `herkauwen', te vergelijken met een paar andere teksten en misschien een stukje te lezen in een bijbelverklaring.

 

Probeer de persoonlijke geestelijke lessen uit je stille tijd en de gebedsonderwerpen die God op je hart legt, bij te houden in een klein dagboekje. Dat kan je helpen je te concentreren en de lessen verdiepen. Laat je niet ontmoedigen; Jezus heeft beloofd:

Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken”.   (Johannes 14:21)

Links naar uw favoriete devotionals:

logo_IBB

Een Bijbelleesrooster kunt u ook HIER downloaden. Als u de Bijbel in verschillende vertalingen online wilt lezen kunt u dat doen bij Biblija.net

 
 

 
Laatst aangepast op dinsdag, 09 november 2010 14:57