close

YOOtoppanel

otseminar  
Onze eerstvolgende seminars:

Het Nieuwe Testament in Vogelvlucht, 6 maart, Baptistengemeente Sneek

Het Nieuwe Testament in Vogelvlucht, 20 maart, evangeliegemeente Soest
ntseminar

Top Panel
dinsdag, 11 december 2018
Oude Testament
Geschreven door hans   
woensdag, 11 november 2009 16:09

Pentateuchkritiek en bronnenhypothese

Auteurschap

Volgens de joods-christelijke traditie, in het Oude alsook in het Nieuwe Testament, is Mozes de schrijver van het overgrote deel van de Pentateuch. Men neemt daarbij aan dat hij gebruik heeft gemaakt van schriftelijke en mondelinge tradities, die hij onder leiding van de Heilige Geest tot een geïnspireerde en historisch betrouwbare tekst heeft omgevormd[2]. Orthodoxe joden en christenen nemen het hele geïnspireerde Woord van God als gezaghebbend en betrouwbaar ten aanzien van theologie (leer van God en het heil), geschiedenis (historiciteit van de aartsvaders) en natuurwetenschap (ontstaan van de aarde en het leven).

 

Laatst aangepast op dinsdag, 10 mei 2011 08:15
Lees meer...
 
Geschreven door hans   
woensdag, 11 november 2009 17:32

Bijbelse en oudoosterse verbonden


In de oudoosterse wereld kende men verbonden tussen personen (bijv. 1 Kon 5:12, David en Hiram; 1 Sam 20:8, David en Jonathan) en groepen/stammen (bijv. Jozua 9:15, Israël en Gibeonieten). Verbonden konden worden gesloten tussen gelijke partijen (bijv. Hattusilis III en Ramses II na de slag bij Kadesh, 1285 v Chr.) of ongelijke partijen, zoals tussen een grote koning en een vazal (bijv. Assyrië en Mari, 18e eeuw v Chr.).

Wellhausen stelde dat het verbond een late ontwikkeling was (na de profeten van de 8e eeuw), en dat de verbondsteksten in de Pentateuch het werk waren van latere redacteurs tijdens de laatste eeuwen van het koninkrijk, en tijdens/na de ballingschap. Dat wordt weersproken door de sterke overeenkomst tussen deze verbondsteksten en de ons bekende Hethietische verbonden (vazalverdragen) uit het midden van het twee millennium voor Christus (14e-13e eeuw v Chr.). Die volgen een vast stramien:

 

Laatst aangepast op dinsdag, 02 november 2010 11:31
Lees meer...
 
Geschreven door hans   
woensdag, 11 november 2009 17:23

Twee verklaringsmodellen voor het ontstaan van het Oude Testament

Model 1: op basis van de historisch-kritische methode

De genoemde getallen zijn niet absoluut, aangezien binnen de historisch kritische methode hierover vaak ook meningsverschil bestaat.

 16-1400    Enkele mondeling overgeleverde liederen en legenden. Deze zijn nog niet op schrift gesteld.

950          In het Zuidrijk worden delen van de Pentateuch worden op schrift gesteld door de zogenaamde Jahwistische school (bron J).

850          In het Noordrijk worden andere delen van de Pentateuch op schrift gesteld door de zgn. Elohisten. De collectie historische verhalen groeit eveneens.

 

Laatst aangepast op dinsdag, 09 november 2010 15:05
Lees meer...
 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Pagina 5 van 10